El wow factor dels objectes de l’exposició “Del món al museu”

El projecte Muntem una exposició s’articula a partir de tres eixos temàtics ideats per dotar l’alumnat de totes les eines necessàries per a la conceptualització i muntatge de la seva pròpia exposició. Aquests eixos temàtics són: l’objecte, entès com a document i que és la raó de ser de tota exposició; la col·lecció, entesa com la classificació voluntària d’uns objectes que, d’acord amb la tesi de l’exposició, adquireixen un determinat significat; i, per últim, l’exposició que presenta i posa en relleu objectes o col·leccions en un espai perquè el públic els conegui, els comprengui i en gaudeixi.

En la  primera sessió es treballa al voltant dels objectes quotidians entesos com a cultura material. La primera pregunta que es fan els alumnes és: Què ens expliquen els objectes?  I quan visiten l’exposició Del món al museu troben respostes a la pregunta: Per què aquests objectes estan al Museu del Disseny?

Una de les activitats que hem proposat als alumnes de 1r d’ESO de l’IES Quatre Cantons és triar els objectes d’un nou àmbit per a l’exposició a partir d’aquesta  cita de Xènia Viladàs: «Un objeto bien diseñado tiene lo que se denomina el wow factor, lo que hace que cuando lo veamos lancemos una exclamación admirativa que resume nuestro aprecio por la solución estética y conceptual al mismo tiempo.»

La majoria dels alumnes han coïncidit en la tria d’alguns objectes per a l’àmbit wow factor. Un dels més exitosos ha estat el banc 100pies, de Rafel Oliva i Cristian Montesinos. Tots han tingut molt clar que el forat en la part de suro és perquè s’hi posi un gat o un gos.  Vaja, un banc ideal per compartir amb les mascotes! Altres objectes en els que han coïncidit són la catifa Flying carpet d’Emiliana Design o la pinça de gel d’André Ricard. Un dels objectes que ha despertat  l’emoció entre els adolescents ha estat l’aparell d’ortodòncia Carriere Distalizer MB, de Luis Carrière. Per què será?

Serveis educatius, Museu del Disseny de Barcelona