Victor Papanek: la política del disseny

Dossier

L’exposició Victor Papanek: la política del disseny és la primera gran retrospectiva centrada en el dissenyador, autor i activista Victor J. Papanek (1923-1998). Papanek va ser un dels pioners més influents del segle XX de l’enfocament d’un disseny social i ecològic que va començar els anys seixanta. El seu treball més important, Disseny per al món real (1971), és encara avui un dels llibres més llegit sobre disseny. En aquest llibre Papanek fa una crida per a la inclusió, la justícia social i la sostenibilitat, uns temes que més que mai tenen una gran rellevància per al disseny actual. La mostra inclou peces d’alt valor com ara dibuixos, objectes, pel·lícules, manuscrits i gravats, algunes de les quals són inèdites. Aquestes es complementen amb obres d’alguns dels seus contemporanis de les dècades de 1960 a 1980, entre ells George Nelson, Richard Buckminster Fuller, Marshall McLuhan i la iniciativa de disseny radical Global Tools. Les idees de Papanek traslladades al segle XXI i el seu impacte durador les trobarem també als projectes de diversos dissenyadors i artistes internacionals relacionats amb el camp del disseny crític, social i activista com Catherine Sarah Young, Forensic Architecture, Jim Chuchu, Tomás Saraceno, Gabriel Ann Maher o el col·lectiu brasiler Flui Coletivo e Questto I Nó.

Imatges per premsa